Binnen Mediaplus en Serviceplan is AI al geruime tijd een belangrijk aandachtspunt. We vroegen onze Digital Director Mark Blaauw, hoe onze digitale specialisten aankijken tegen de razendsnelle opmars van AI. En... nog belangrijker: hoe zij AI nu al effectief inzetten voor onze opdrachtgevers.
Mark, wat betekent de komst van AI voor het Digital vakgebied?
“AI kan veel simpele, handmatige taken gaan automatiseren, zoals het maken van rapportages en het uitvoeren van (simpele) data-analyses. Daarnaast zijn er enorm veel kansen om eigen modellen te trainen met bijvoorbeeld mediadata, waar de AI mee gevoed wordt. Zo train je eigenlijk een nieuwe (geavanceerde) media-analyst. Ik denk dat je AI vooral als kans moet zien. Het is er en als je niet meebeweegt loop je simpelweg achter. De ontwikkelingen gaan hard. Over drie maanden kan de wereld er weer heel anders uit zien.”
Wat doen jullie op dit moment al voor opdrachtgevers?
“Tot nu toe lag de focus vooral op ChatGPT, omdat deze toepassing momenteel het grootst is en het meest praktisch te gebruiken. Zo hebben onze Search specialisten een script gemaakt die alle advertenties bekijkt die live staan voor onze opdrachtgevers. Op basis daarvan geven we ChatGPT de opdracht om advertenties aan te vullen met nieuwe koppen en descriptions, of voor de ontwikkeling van weer een nieuwe advertentie.”
“Daarnaast zijn we ook actief aan het onderzoeken hoe we onze eigen AI-Agent kunnen trainen, gebaseerd op bijvoorbeeld Auto-GPT. En werken we sinds kort met een tool die landingspagina’s en marketingmateriaal, zoals banners/facebook posts, kan analyseren. Deze tool genereert heatmaps, waarop te zien is wat - volgens AI - de meest bekeken attributen zijn van de website en banners. Dit zorgt ervoor dat wij ook kunnen zien of bijvoorbeeld een logo voldoende in beeld is, of dat de Call-To-Action prominenter gemaakt moet worden.
Wat gaat AI de toekomst van Digital brengen?
“Voor de nabije toekomst zie ik vooral het gebruik van AI om voorzetjes te geven die we kunnen aanvullen. We zullen sneller en efficiënter kunnen werken, doordat niet-denk taken geautomatiseerd zijn. Bijvoorbeeld door AutoGPT op te leiden, of door het gebruik van ChatGPT. Met voor de verdere toekomst (die dichterbij is dan je denkt), misschien wel ‘Zet mijn campagne op’ als opdracht voor de AI.”
Benieuwd naar de mogelijkheden van AI voor jouw merk? We denken graag met je mee! Neem contact met ons op of schakel direct met jouw eigen contactpersoon.