De digitale evolutie dendert in een ongekend tempo voort. Daarom bieden we je regelmatig korte, bondige updates over de nieuwste trends en ontwikkelingen - van social media en Google ads tot AI en relevante onderzoeken. Zo ben je in no-time volledig op de hoogte en klaar voor de uitdagingen van morgen.
Advertentievrije social kanalen in de lift
Steeds meer social kanalen onderzoeken de mogelijkheden van advertentievrije abonnementen. Zo gaat TikTok testen met een ad-free subscription. De verwachting is dat dit 5 dollar per maand gaat kosten. Ook Meta is bezig met de introductie van advertentievrije abonnementen voor hun Instagram- en Facebook-gebruikers in Europa, tegen een tarief van 10 euro per maand. YouTube heeft al een ad-free model (YouTube Premium) en er zijn geruchten dat X daar ook mee gaat komen.
X (Twitter): Ad Revenue in vergelijking met vorig jaar bijna 60% gezakt
De maandelijkse Amerikaanse advertentie-inkomsten op het sociale mediaplatform X zijn elke maand met minstens 55% gedaald sinds miljardair Elon Musk in oktober 2022 het bedrijf kocht dat voorheen bekend stond als Twitter. Het bedrijf heeft sinds de overname moeite gehad om een aantal adverteerders te behouden, omdat merken op hun hoede waren voor snelle veranderingen onder het eigendom van Musk.
E-mailmarketing wordt een stuk lastiger
Google gaat email-marketing vanaf februari 2024 een stuk moeilijker maken. Zo moeten bulk e-mails en nieuwsbrieven vanuit een geverifieerd adres komen. Nieuwsbrieven dienen nu DKIM authenticated te zijn. Emails die dat niet zijn, worden vanaf februari automatisch geblokkeerd in Gmail.
Google bouwt verder aan AI
Google gaat hun Assistent speakers connecten met de Bard AI. Onder de noemer Assistant with Bard combineert het de generatieve en redeneercapaciteiten van Bard met de persoonlijke hulp van de Assistant. Verder is Google al enige tijd bezig met het werken aan een opvolger voor Bard, genaamd Gemini AI, om te concurreren met OpenAI. Google heeft naar verluidt geselecteerde bedrijven vroegtijdig toegang gegeven tot Gemini, wat een aanstaande release aangeeft.
Onderzoek: Social media minder grote trafficbron voor nieuwswebsites
Waar vroeger social media nog een grote trafficbron was voor nieuwswebsites, is dat de afgelopen jaren flink aan het afnemen. Dit komt door de verschuiving in social media traffic van Facebook naar TikTok. Vanuit TikTok komt er nog weinig traffic richting websites zelf, omdat gebruikers eerder op het platform zelf blijven.
Inzicht voor Netflix-adverteerders in VS
Nielsen, wereldleider op het gebied van doelgroepmeting, data en analyse, kan vanaf heden advertenties op Netflix meten in de VS. Hierdoor kunnen Netflix-adverteerders de prestaties van hun advertenties valideren, inclusief co-viewing-statistieken, om beter te begrijpen hoe effectief hun advertenties Netflix-leden bereiken. In Nederland is het vooralsnog afwachten op de mogelijkheid om te adverteren op Netflix, maar de meetmogelijkheden zijn er in ieder geval al.
Wees alert bij Google Display campagnes!
Normaal gesproken was adverteren op X alleen mogelijk via hun eigen platform. Nu is het aangesloten op een groter platform van Google (GAM). Dit heeft als gevolg dat, wanneer je niet duidelijke targeting instelt, advertenties ongewild op X terecht kunnen komen.
Meer weten over de laatste ontwikkelingen op het Digital vlak? Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact op met jouw contactpersoon of schakel direct met Mark Blaauw: m.blaauw@house-of-communication.com