Daniel Vera Villalobos is Lead Architect & Digital Designer bij Plan.Net Studios Spain, onderdeel van Serviceplan Group. Dagelijks houdt hij zich bezig met het ontwerpen van digital experiences. Hij sprak eerder tijdens ADNIGHT bij ons over Spatial Experience en hoe dit de wereld zoals wij die kennen compleet zal veranderen. In dit interview met Daniel gaat hij dieper in op deze baanbrekende ontwikkeling en de invloed ervan op de communicatie, de markt en de consument.
Daniel, je bent dagelijks bezig met spatial experiences. Wat zijn dat precies en hoe verschilt dit van de digitale experiences zoals we die nu al kennen?
Als we zeggen dat een experience spatial is, betekent dit dat de inhoud wordt samengesteld in een ruimtelijke context, waar je rond kunt kijken en met elementen kunt communiceren om lagen van informatie te ontdekken. We ontwerpen deze ruimtes op een unieke en op maat gemaakte manier die aansluit bij het verhaal dat we willen vertellen en een hoge mate van meeslependheid ondersteunt om het publiek betrokken te houden.
Simpel gezegd: een spatial experience is veel menselijker, dan een reguliere 2D digitale ervaring. We zijn gewend om de wereld om ons heen door de ruimte te begrijpen. De verkenning van inhoud die binnen een ruimtelijke omgeving wordt samengesteld, gebeurt veel intuïtiever dan in een 2D-sjabloonformaat, iets wat we hebben ‘geërfd’ van de meeste digitale ervaringen in het recente verleden.
Hoe kunnen merken dit inzetten in hun (spatial) communicatie?
Tegenwoordig geven consumenten steeds meer om de identiteit van de merken waarmee ze zich associëren. Voor merken is het vertellen van een verhaal achter hun producten nog nooit zo cruciaal geweest. De uitdaging is hoe merken deze enorme hoeveelheid informatie over hun merk en product op een efficiënte manier kunnen communiceren, zodat die een blijvende impact op de consument achterlaat.
De hoeveelheid informatie die een persoon onbewust kan absorberen is vele malen groter, dan bewust. Dit is waar de echte communicatieve kracht van spatial experiences ligt, vergeleken met traditionele digitale media, zoals websites, YouTube of podcasts. In een wereld waar consumenten een gemiddelde aandachtspanne van iets meer dan 8 seconden laten zien, is dit voor elk merk een fundamentele gamechanger bij het communiceren van hun identiteit.
Hoe zal spatial e-commerce het aankoopproces van consumenten veranderen?
We zijn op een punt gekomen waarop de gemiddelde consument wil worden vermaakt om ergens in te kunnen blijven investeren. Entertainment is overal binnengedrongen, in veel verschillende formats en platforms. Met dit in gedachte zijn wij van mening dat ruimtelijke ervaringen een rijkere, boeiendere interactie met de merkidentiteit en uiteindelijk hun product mogelijk maken. In veel opzichten maken we gebruik van deze nieuwe mogelijkheid om formats en de winkelervaring opnieuw vorm te geven, waardoor omgevingen worden gecreëerd waarin entertainment en e-commerce samenvloeien. Als de consument een van onze ruimtes betreedt om iets te kopen, vinden ze een merkrelevant stukje pakkende entertainment. Aan de andere kant stellen we ons ook product-activaties voor die naadloos beschikbaar zijn in reguliere content, wat de manier waarop we producten ontdekken en consumeren radicaal zou kunnen veranderen.
En wanneer gaat dit alles spelen?
Het is er al. Het feit dat een grote speler als Apple binnen deze industrie onlangs zijn nieuwe headset heeft aangekondigd, betekent dat er een sterke revolutie zal plaatsvinden in de manier waarop we digitale inhoud consumeren. We zullen een sterkere overlap zien tussen de virtuele en de fysieke wereld, waarbij meer fysieke evenementen een relevante virtuele tegenhanger vereisen om een mondiaal publiek te bereiken. De gebruiker kan naadloos schakelen tussen de fysieke ruimte en een virtuele wereld. We zien dat veel sectoren al investeren in uiterst interessant werk, waarvan vele met retailgerichte ervaringen – muziek, toerisme, kunstgalerijen en musea, sport, auto-industrie, mode en meer.
Hoe kunnen merken en bedrijven zich nu al voorbereiden op deze toekomst?
Het biedt nu de kans voor generaties om nieuwe normen te stellen, de digitale ervaring op alle gebieden de komende jaren opnieuw te bedenken en te herdefiniëren en ervoor te zorgen dat het een menselijkere, waardevollere en onderhoudendere ervaring wordt dan ooit tevoren. Voor merken is dit het goede nieuws: het is allemaal iteratief. Het betekent niet dat merken hun hele digitale aanwezigheid opnieuw moeten ontwerpen. Begin er gewoon over na te denken, bouw het en schaal het in de loop van de tijd. Ook voelen de meeste spatial experiences zich tegenwoordig behoorlijk geïsoleerd in hun ecosysteem. Ik denk dat er geweldige tools bestaan om portals te bouwen tussen het huidige 2D-web en spatial experiences van de volgende generatie.
Het is belangrijk om open minded te blijven, terwijl je naar experts luistert. En de juiste partner te vinden om dit soort ervaringen te ontwikkelen, een partner die niet alleen de essentie van het merk begrijpt, maar ook een kritisch inzicht heeft in de beschikbare technologie om het project en het publiek het beste te kunnen bedienen. Er hebben niet eerder zoveel mogelijkheden op tafel gelegen om op veel betekenisvollere manieren met mensen om te gaan. Dat is toch fantastisch?